Dell in Moldova
Istoria companiei Dell reprezinta, in primul rand, istoria fondatorului sau, Michael Dell. Viata sa este ilustratia perfecta a "visului american". Michael s-a nascut in anul 1965, in orasul Houston, statul Texas. Inca de pe bancile scolii, el si-a castigat reputatia de tanar intreprinzator. In timp ce majoritatea colegilor sai erau preocupati doar de jocuri, Michael castiga deja sume de bani impunatoare pentru un adolescent din vanzarea timbrelor postale.
La insistentele parintilor, tanarul si-a continuat studiile la universitatea din Austin, Texas, specialitatea de medic dentist. La varsta de 19 ani, el a inceput sa comercializeze calculatoare asamblate desinestatator. Afacerea a prins si Michael a decis sa-si fondeze propria companie, denumita PC’s Limited. Afacerea a avut un succes atat de mare, incat continuarea studiilor nu mai avea sens. Michael a parasit universitatea si s-a concentrat exclusiv asupra afacerii. Astfel, se poate considera ca in 1984 a fost fondata compania Dell.
In anul 1987 compania a fost redenumita in Dell Computer Corporation, denumire sub care a existat pana in anul 2003. In continuare, gama de produse Dell oferea mai mult decat calculatoare, iar denumirea veche nu mai era justificata, fiind pastrata in forma de astazi — Dell, Inc.
Firma Dell a intrat in istorie datorita dezvoltarii sale rapide. Atunci cand Michael avea numai 26 de ani, intreprinderea sa era deja inclusa in revista Fortune 500. La fel de rapid a fost inclus si fondatorul ei in lista celor mai bogati oameni ai SUA. La varsta de 39 de ani, Dell paraseste postul de CEO, insa ramane in componenta consiliului de directori.
Multi se intreaba care este cheia succesului DELL. Pe langa inventivitatea si perseverenta fondatorului, unul din factorii de baza a fost abordarea neobisnuita pentru acea perioada. Compania se ocupa cu comercializarea directa a produselor sale, fara a apela la intermediari. Noul model de business s-a dovedit a fi unul foarte reusit. In primul rand, lipsa intermediarilor s-a reflectat asupra preturilor, facand calculatoarele DELL accesibile pentru toti. Intr-al doilea rand, cumparatorii au obtinut posibilitatea de a comunica direct producatorului toate defectiunile si de a-si arata nemultumirea. In acest fel, conducerea companiei putea sa identifice si sa corecteze rapid neajunsurile. O astfel de abordare si-a demonstrat eficienta atat pe piata vestica, cat si pe cea estica.
Primul logo Dell a fost creat in 1984 de agentia de branding Siegel+Gale. Litera "E" inclinata simboliza dorinta lui Michael Dell de “a da pe spate lumea” cu produsele sale excelente. Pe parcurs. logotipul a castigat popularitate si a devenit inul dintre cele mai memorabile simboluri ale companiei. Logo-ul a fost utilizat in aceasta forma pana in 2010. Atunci, designerul Jos Buivenga de la agentia Lippincott a utilizat un font special – Museum, a mutat literele “L” la stanga si a incadrat denumirea intr-un cerc albastru, dandu-i aspectul unui glob. Culoarea albastra a logo-ului simbolizeaza loialitatea, credibilitatea, increderea si inteligenta.
Principala diferenta dintre compania DELL si altii o fac cele trei principii, si anume: sa nu contracteze cu intermediarii, sa nu acumuleze stocuri in depozite (respectiv, sa fie pregatita in orice moment sa-si schimbe directia de activitate) si, cel mai important, sa demonstreze respect in comunicarea cu clientii. In prezent, Dell le ofera clientilor sai posibilitatea de a alege dintr-o paleta larga de culori ale carcasei si circa 200 de configuratii diverse.
Astazi, mai mult de 110 000 de angajati din toata lumea isi construiesc cariere la Dell. Compania care si-a inceput activitatea cu doar o mie de dolari, a ajuns la vanzari de 44,53 mlrd de dolari in anul 2012. Sediul central al companiei se afla in orasul Round Rock, Texas, iar filialele, reprezentantele si service centre Dell pot fi gasite pe intreg mapamondul, inclusiv in Moldova.