Panasonic in Moldova
Istoria Panasonic
Astazi, aceasta compania Panasonic se afla in topul celor mai mari 10 lideri mondiali in productia de tehnica electrica si nu pare sa cedeze pozitiile, insa aceasta nu a fost asa nu intotdeauna. La originile acestei companii, sta omul de afaceri japonez Konosuke Matsushita. Fiind cel mai mic dintre cei opt frati si confruntandu-se cu multe lipsuri, Matsushita a fost nevoit sa abandoneze studiile in 1904 si sa munceasca, pe post de ucenic, intr-un atelier de fabricare a gratarelor pe baza de carbune. Peste putin timp, el a fost primit ca ucenic vanzator intr-un magazin de biciclete, unde a ramas urmatorii sase ani. In anul 1916, pe cand avea 16 ani, tanarul este angajat in functia de asistent tehnic la Osaka Light (in prezent Kansai Electric Power Company), unde invata rapid meseria si este avansat de cateva ori. In cadrul companiei, el si-a dezvoltat interesul si abilitatile in domeniul electricitatii, care capata o aplicare tot mai larga in Japonia, in acele vremuri. In anul 1915, viitorul antreprenor se casatoreste cu Mumeno Iue.
La varsta de 24 de ani, Konosuke lucrase deja mai mult de 7 ani in Osaka Light si, sfatuit de tatal sau, a decis sa isi deschida propria afacere. Initial, a fost sustinut de doi prieteni, dar acestia au abandonat curand proiectul, iar in locul lor s-a alaturat cumnatul sau – Toshio Iue. Impreuna cu sotia sa de 22 de ani si cumnatul sau (15 ani), Matsushita incepe sa produca, chiar in casa inchiriata unde locuiau, adaptoare pentru priza. Ei lucreaza cate 18 ore pe zi si vand desinestatator fiecare produs. Konosuke insusi mergea din usa in usa propunand productia sa. Cu toate acestea, produsele inovatoare nu a u fost solicitate la momentul lansarii. Prima oferta majora pe care a onorat-o a fost o comanda de 1000 de placi izolatoare.
La cinci ani dupa infiintarea fabricii Matsushita Electric, in 1923, antreprenorul realizeaza un far de bicicleta inovator, dar care, la fel ca si produsele anterioare, nu inregistreaza vanzari semnificative. In loc sa abandoneze aceasta idee, Matsushita incepe sa distribuie mostre gratuite in magazinele de specialitate si sa le expuna aprinse la vitrina. In acest fel, simpla demonstratie a farului i-a impresionat pe clienti si a adus succes comercial.
Lampile pentru bicicleta au devenit intr-atat de populare, incat multi oameni le instalau chiar in locuintele sale. Matsushita a reactionat imediat si a creat, in scurt timp, o lampa de masa care a inlocuit rapid lampile pe kerosen. Impreuna cu noua lampa, a luat nastere si brandul National. Notorietatea marcii s-a extins permanent, incat la sfarsitul anilor '20, omul de afaceri gestiona deja 9 fabrici care produceau o gama variata de produse – lampi electrice, lanterne, faruri pentru biciclete, incalzitoare electrice, fiare de calcat, aparate de radio si altele.
In anul 1929, odata cu redenumirea companiei, Matsushita a declarat ca profitul nu trebuie sa fie unica misiune a unei firme. In viziunea sa, companiile trebuie sa ajute la combaterea saraciei prin fabricarea unor produse accesibile care ar imbunatati traiul oamenilor de pretutindeni. El ii trata pe angajatii sai ca pe o familie si punea un accent deosebit pe dezvoltarea lor profesionala, considerandu-i principala resursa a companiei.
In perioada postbelica, Japoniei i-au fost impuse numeroase restrictii care au afectat intreprinderile locale. In acest context, multe companii au fost nevoite sa concedieze o parte din angajati sau chiar sa inchida afacerile. Konosuke Matsushita insa nu a concediat nici macar un angajat datorita unei solutii ingenioase. El le-a micsorat ziua de lucru in jumatate si le-a propus lucratorilor sa se ocupe desinestatator de realizarea productiei acumulate in depozite. Timp de 8 luni, angajatii recunoscatori au reusit sa vanda toate stocurile de produse si compania a avut doar de castigat.
“Business-ul inseamna oameni” spunea Matsushita. Aceasta abordare fata de persoane l-a ajutat si pe el sa depaseasca perioadele de criza. Astfel, in perioada recesiunii, acesta risca sa-si piarda postul de presedinte al companiei, dar a fost salvat de o petitie semnata de cei 15000 de angajati ai sai, facand posibila activitatea celor 9 fabrici, dar si a numeroase magazine Panasonic.
Cererea pentru produsele Panasonic a crescut vertiginos in urmatorii ani, iar in anii ’50, fondatorul ei a decis sa extinda productia sa pe arena mondiala. Initial, se presupunea ca productia va fi vanduta sub aceeasi marca – National, insa s-a descoperit ca in SUA exista deja inregistrat un astfel de brand. A aparut necesitatea de a inventa ceva absolut nou, iar din cauza ca principalul accent se punea acum pe productia audio, denumirea a aparut de la sine – Panasonic, cuvant care in greaca veche insemna “tot sunetul”. Mai tarziu, sub acest brand era produsa toata gama de produse Panasonic, de la biciclete la cuptoare cu microunde. In anii ’50, Matsushita Electric a cucerit SUA, Mexicul si Canada, iar in 1962 a ajuns si in Europa. Brandul Panasonic a devenit intr-atat de cunoscut, incat chiar si produsele electronice National, destinate comertului japonez intern, au fost redenumite.
In ceea ce tine de logotipul Panasonic, acesta a aparut in 1955 si a fost modificat de trei ori de-a lungul existentei sale. Initial, cuvintele “Pana” si “Sonic” se scriau cu majuscule – PanaSonic. In 1966, ele au fost inscrise intr-un cerc care, la randul sau, era amplasat in interiorul majusculei “N”. Si abia in 1971 a fost creata emblema care ne este cunoscuta astazi – inscriptia simpla Panasonic fara orice elemente suplimentare.
Dezvoltarea activa a companiei a continuat pana la mijlocul anilor ’70, pana cand Konosuke Matsushita, in varsta de 80 de ani nu a plecat definitiv de la carma afacerii sale. Astazi, oferta de produse electrocasnice Panasonic continua sa ocupe pozitii dominante in tpata lumea, continuand linia trasata de fondatorul sau. In ultimele decenii, datorita Panasonic, lumea a vazut primele DVD writere, carduri de memorie SD si multe altele.